18.3.13

Ingin Banyak Susu Untuk Si Bayi?

Bismillahirrahmanirrahim.

Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak mereka selama dua tahun genap, iaitu bagi orang yang menyempurnakan penyusuan itu (Al-Baqarah 233)


Kenapa susu ibu?

Susu ibu adalah amat kaya dengan antibodi serta hormon-hormon yang mampu memberi perlindungan kepada bayi daripada masalah usus, jangkitan pada pernafasan, jangkitan telinga, alahan makanan, kerosakan gigi, pneumonia dan meningitis. Ia juga menggalakkan pertumbuhan pembentukan otot-otot muka dan rahang.

Kebaikan / kelebihan susu ibu kepada ibu : -membantu mengecutkan rahim selepas bersalin dan mengurangkan pendarahan -menjarakkan kehamilan secara semulajadi -mengurangkan risiko kanser payudara, ovari dan uterine -mengurangkan risiko osteoporosis -membantu ibu kembali kepada berat badan asal sebelum bersalin
Kebaikan / kelebihan susu ibu kepada bayi: -sumber imunisasi pertama bayi -mengurangkan masalah elergi dan masalah system penghadaman -membekalkan zat zat dan sumber nutrisi untuk bayi.

Saya pasti, tentu ramai ibu diluar sana mengetahui segala kebaikan, kelebihan dan sunnah ini tetapi tidak mampu untuk menyusui bayi mereka sehingga ke usia dua tahun. Bagaimana suplemen hebat dari Shaklee ini membantu para ibu. Nak tahu? Mehlah klik sini.

SET PENYUSUAN

Set Penyusuan dari Shaklee adalah cara yang terbaik bagi para ibu yang sukar mengeluarkan susu. Untuk membeli set ini dari Vitamom dengan harga yang power, klik sini.
  • B-Complex (?)
  • Vita-C (500mg) (?)
  • Vita-Lea (?)
  • Alfafa
  • ESP Soy Protein Isolate Powder (?)
  • Ostematrix

Cara Pengambilan

Seperti entri-entri sebelum ini, cara yang saya beri ini adalah nasihat dari pakar pengeluar suplemen tersebut, dan telah ditetapkan mengikut masa hidup kita seharian.
  • Selepas breakfast — B-Complex, Vita-C, Vita-Lea serta ESP Soy.
  • Selepas lunch — Alfafa, Ostematrix.
  • Selepas dinner — ESP Soy.
  • MINUM AIR 3 LITER SEHARI.

Walaubagaimanapun, pengambilan vitamin akan memberi kesan yang besar dalam dunia penyusuan sekiranya si ibu memenuhi keperluan dengan penuh disiplin dan konsisten; Allah amat sukakan amalan hambanya yang berterusan.

Si ibu perlu kerap menyusukan bayi secara langsung atau bagi ibu yang bekerja membuat sesi perahan yang konsisten setiap 3 jam atau tidak lebih dari itu sehingga payudara kosong.

Si ibu sangat-sangat perlu memastikan pengambilan air yang secukupnya setiap hari iaitu tidak kurang dari 3 liter sehari dan perlu memastikan anda tidak berdiet dalam menjayakan penyusuan lengkap buat si bayi.
Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).(Luqman 14)

Wallahu a'lam bissawab. Semoga ianya bermanfaat.

Jazallah.

No comments:

Post a Comment